tisdag 11 oktober 2011

Himla mycket kultur

Jag har bott större delen av mitt liv i en storstadsregion och där är kulturutbudet mycket stort, man blir bortskämd med långa spelperioder, variation etc. Men om man inte bor alldeles intill teatern eller konserthuset, måste man ta bilen och leta parkeringsplats en halvtimme eller ta tåg och/eller buss, så resan kan ta lång tid. Nu bor jag i Mörlunda och har upptäckt att det faktiskt finns en hel del kultur på nära håll även här på landbygden, och hur irriterande det är att leta parkeringsplats har jag glömt.
I lördags t.ex. var jag i Mörlunda kyrka och lyssnade till Lifvens orkester. Lions hade ordnat en konsert till förmån för Världens barn. Vi var många där. Jättebra, vilket ös i Mörlunda kyrka!
På söndagen var jag på Valhall i Hultsfred och lyssnade på en pianokonsert med spansk och sydamerikansk musik. Helge Antoni spelade och berättade. Mycket bra. Men vi var inte så många i salongen, anske ett 40-tal, och 95 procent hade samma hårfärg som jag (vitt) - varför lockas inte fler? Arrangör var Aspelands Musikförening, och 1 november kommer nästa konsert, renässansmusik på gamla instrument.
Nu till teater. Anders Mårtensson, duktig och rolig imitatör, turnerar med Imitera mera. Han imiterar bl.a. kungen, Zlatan, Cornelis, Tommy Körberg. Musik, röster, stjärnglans, satir, kärlek... 28/10 Strandgården Fagerhult och 29/10 Blackstad bygdegård (pubafton). Den 25/10 på Kalmar Teater kan man få se Sirqus Alfon TV, teater, akrobatik, levande musik, bluetooth, melodifestival - det blir nog inte en lugn stund.
Den 22/11 åker vi till Växjö och ser Lärare för livet, det har jag skrivit om tidigare. Det kanske finns någon plats kvar i bussen fortfarande, men det är stort tryck på biljetterna i Växjö. Pjäsen ges också på Stadsteatern Bryggaren i Västervik den 21/10 och på Kalmar Teater den 14/11.
Den 27/10 kommer Anders Granström och Gotte Roland Gottlow till Bösebo (Sjömansvisor och skepparhistorier) (återkommer till det), men vill ni tjuvtitta på dem, finns de i Gullaskruv redan den 26/10 med Sail Along Silvery Moon. Väl mött.
Reservation för tryckfel.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!
Vilken fin blogg ni har startat! Ett otroligt fint sätt att sprida er kunskap om utbudet till andra som är intresserade!
Bästa hälsningar

Erika Lundvall, teaterkonsulent
Riksteatern Kronoberg

Anonym sa...

Visst händer det grejer!
Nina

Anna Malaga sa...

Jag blir ocksâ förvânad över det stora kulturutbudet och tycker det är synd att inte fler yngre hakar pâ. Pianokonsert med spansk och latinamerikansk musik lâter som nâgot jag gärna skulle varit med pâ. Kanske har de yngre sina egna informationskanaler och arrangörerna missar dem?
Pâ musikdagarna i Virserum är det väldigt blandade âldrar, där har man verkligen lyckats vända sig även till barnfamiljer t.ex.